Jak rozwijały się gry przez Internet?

Gry komputerowe mają bardzo długą tradycję. Pierwsze tytuły powstawały już w latach 70. XX wieku. W tamtych czasach nikt jeszcze nie myślał o tym, że na całym świecie ludzie będą łączyli się przez sieć internetową, aby spędzać czas na wirtualnej rozgrywce. Gry online stały się prawdziwym fenomenem za naszego życia, a ich rozwój z pewnością będzie jeszcze szybszy. Jak zatem internetowe potyczki w wirtualnym świecie stawiały swoje pierwsze kroki? Gra online to taki rodzaj gry, który w całości lub po części wymaga stałego połączenia z Internetem. Ogólnie rzecz biorąc, to każda sieć komputerowa może służyć jako arena rozgrywek dla gier online. W dzisiejszych czasach gry internetowe są dostępne nie tylko na komputery osobiste, ale także na smartfony, tablety oraz konsole.

Dostępna jest także cała gamma gatunków: first-person shooters (strzelanki z widokiem z pierwszej osoby), gry strategiczne, gry karciane, czy massively multiplayer online role-playing games (MMORPG). Mnogość tytułów z poszczególnych gatunków sprawia, że każdy może znaleźć coś dla siebie. Pierwsza gra online powstała w 1978 roku i przeznaczona została do użytkowania w ramach sieci ARPANet w 1980 roku. Produkt nosił nazwę Multi-User Dungeon, w skrócie MUD. Była to gra poniekąd z gatunku role-playing game, w której gracze rozwiązywali problemy i współpracowali z innymi uczestnikami. Przez kolejne lata pojawiały się kolejne tytuły, które pretendowały do miana gier online. Prawdziwy rozwój gier internetowych rozpoczął się w latach 90. XX wieku.

https://www.ifs.com/

To właśnie wtedy pojawiły się pierwsze internetowe strzelanki oraz RPG-i z prawdziwego zdarzenia. Było to oczywiście podyktowane tym, że Internet wszedł do życia szarych obywateli, którzy mogli w końcu zasmakować życia w sieci, gdyż wcześniej sieci były zamknięte i najczęściej ograniczone do pracowników konkretnych placówek badawczych i uniwersytetów. Internet zmienił zatem nie tylko oblicze przesyłania informacji i szybkości tego przesyłania, ale także na zawsze uwarunkował rozwój gier komputerowych. Aktualnie gry online są niezwykle dynamicznie rozwijającym się rynkiem, wartym dziesiątki miliardów dolarów. Wypadkową gier online jest zjawisko sportów elektronicznych. Esport jest aktualnie rozpatrywany w kategoriach olimpijskich, co oznacza, że być może w bardzo niedalekiej przyszłości będziemy mogli obserwować zmagania uczestników sportów konwencjonalnych, a chwilę później graczy komputerowych. Takie plany już się pojawiły, ponieważ komitet olimpijski ciężko pracuje nad wprowadzeniem esportu do planu igrzysk olimpijskich. Oczywiście rodzi to pewne kontrowersje, ponieważ sporty elektroniczne teoretycznie nijak mają się do sportów konwencjonalnych, wszak siedzimy tylko przed komputerem, a wysiłek fizyczny jest ograniczony do absolutnego minimum.

Nie zmienia to jednak faktu, że wśród młodych ludzi gry online są niezwykle popularne, a z pewnością w miarę upływu czasu będą jeszcze bardziej popularne.